آموزش مسائل زناشویی به دختر و پسرهای جوان

آموزش مسائل زناشویی به دختر و پسرهای جوان

آموزش مسائل زناشویی به دختر و پسرهای جوان

آموزش مسائل زناشویی به دختر و پسرهای جوان

برای رسیدن به تفاهم با هم تلاش کنید

زوجین پس از ازدواج، زمان‌های زیادی را با هم سپری می‌کنند. در این ایام فرصت درک متقابل برای آن‌ها فراهم است. معمولاً زوجین به اهمیت تفاهم واقف هستند و زمان لازم برای درک کردن هم را دارند، اما بسیاری از زوجین از میزان تفاهم به وجود آمده ابراز رضایت نمی‌کنند. یکی از موانع این تفاهم این است که هر کدام منتظر می‌مانند تا دیگری پیش‌قدم شود. زوجین بیشتر از آن‌که دنبال این باشند که آن‌ها چه باید بکنند تا تفاهم بیشتری ایجاد شود، به دنبال این هستند که همسرشان چه می‌کند و چه نمی‌کند که تفاهم رضایت‌بخش ایجاد شود. بهترین کار برای ایجاد تفاهم این است که زوجین به دنبال راهی برای خود باشند تا به تفاهم نزدیک‌تر شوند. برای این کار باید با دقت در حرف‌ها و در رفتار همسرشان چیزهای مطلوب و نامطلوب او را شناسایی کنند و حتی‌الامکان به سوی مشترکات حرکت کنند. درصورتی که در موضوعی هم‌گرایی لازم برای درک، توافق و تفاهم وجود ندارد، برنامه‌ی دقیقی برای همگرایی تدارک ببینند. 

در بسیاری موارد نقطه‌ی انفصال در دستیابی به تفاهم در اثر نگرش‌ها و باورهایی است که طی سال‌ها شکل گرفته است. زوجین باید بدانند همان‌طور که آن‌ها نمی‌توانند در مدت کوتاهی باورها و نگرش‌های خود را تغییر دهند، همسرشان نیز نمی‌تواند آن را به سرعت و به‌راحتی تغییر دهد. 

مهر و محبت بین زوجین باعث همدلی می‌‌شود که خود نوعی تفاهم ایجاد می‌کند. حداقل می‌توان گفت عدم تفاهم مشکلات کمتری ایجاد می‌کند. زوجین اگر یکدیگر را به همان شکلی که هستند، دوست داشته باشند، از زندگی در کنار هم لذت برده و در تعادل به سر می‌برند. در این صورت اگر تفاوتی وجود داشته باشد، تنش کمتری ایجاد می‌کند و آن‌ها به سوی درک متقابل و زندگی صلح‌آمیز در کنار هم پیش می‌روند.

زوجین باید بدانند که هیچ‌وقت آن‌ها عین هم نخواهند بود؛ بنابراین بهتر است تفاوت‌ها را بپذیرند و اجازه ندهند که این تفاوت‌ها مانع تفاهم آن‌ها شود. یک راه برای پذیرش این تفاوت‌ها و تفاهم، گفت‌و‌گوی منطقی و مؤثر است. در یک گفت‌و‌گوی منطقی، این تفاوت‌ها منجر به ایجاد خلاقیت و باز شدن مسائل از پنجره‌های متفاوت است که این تنوع نگرش می‌تواند به نتایج خلاقانه منجر شود و ایجاد تنش نمی‌کند.

یکی دیگر از آسیب‌های تفاهم، زندگی برای دیگران است. زوجین باید بدانند که خود، خانواده‌ی مستقلی هستند که در این نهاد مقدس هنجارها و قوانین خاصی بر‌اساس نگرش‌های آنان به وجود آمده است. در‌صورتی‌که این هنجارها شکل گرفته و مورد پذیرش اعضای خانواده قرار گرفته باشد، دستیابی به تفاهم آسان‌تر است. اگر هنجارها بر‌اساس نظرات دیگران شکل بگیرد، هر بار با قرار گرفتن افراد جدید این هنجارها تغییر می‌کند و امکان دستیابی به تفاهم وجود ندارد. تشکیل هنجارهای مورد پذیرش زوجین در خانه و تعهد نسبت به آن‌ها تفاهم را در زندگی بیشتر می‌کند. برعکس دنباله‌روی‌های کورکورانه می‌تواند مانعی بر راه دستیابی به تفاهم باشد. به ویژه این تأثیر‌پذیری اگر از خانواده‌ها باشد، می‌تواند حساسیت‌هایی را نسبت به خانواده‌ی همسر ایجاد کند و با تقابل با خانواده‌ی همسر، باز هم مشکلی بر تفاهم اضافه می‌شود.

زوجین باید به اهمیت تفاهم در زندگی واقف باشند و بدانند در صورت ایجاد تفاهم، آن‌ها در آرامش بیشتری زندگی می‌کنند. حداقل برای آرامش خود هم که شده در راه دستیابی به تفاهم تلاش کنند. 

نظرات 1 + ارسال نظر
nasim چهارشنبه 24 مهر 1392 ساعت 18:25 http://illumination.blogsky.com

mamnoon az etela rasni elmiye shoma.....:

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.